شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

وَ قالَ الرَّسولُ يا ربِّ إنَّ قَوْمي اتَّخَذوا هذا القرآنَ مَهْجُوراً(فرقان/30)


ضرورت فهم مفاهيم، ترجمه كلمه به كلمه براي ناآشناها به زبان عربي و تدبر (انديشيدن در مفاهيم)، تدبر و حتي اگر لازم شد رجوع به تفاسير، مهمتر از تمام كردن سوره‌هاست، توجه به ترجمه در هنگام قرائت ايجاد فرصت تدبر مي‌كند.امام خامنه اي

اتاق سخن دوست (ترجمه، تفسير و مفاهيم قرآن) بر آن است تا با ترويج فرهنگ تدبر و درك صحيح از معاني و مفاهيم قرآن، زندگي هاي مدرنيته و گاه خالي از معنويت را رنگ و بويي معنوي، اسلامي و شيرين ببخشد.

در اين اتاق كام زندگي تان را با عسل مصفاي قرآن شيرين كنيد.

عضويت در اين اتاق نياز به تأييد مولا دارد...به اميد تأييدشان

پيام‌هاي اتاق

آموزش پیرایش مردانه اورجینال
+ وَمَاأَرْسَلْنَا(مِنْ)قَبْلِكَ إِلَّارِجَالًانُوحِي إِلَيهِمْ فَاسْأَلُواأَهْلَ الذِّكْرِإِنْ كُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ(النحل/43) وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(الأنبياء/7)
صدق
سلام عليكم.
عليکم السلام ، ببخشيد ، ممنون از تذکر و يادآوري شما .
صدق
من!؟من فقط سلام كردم،من و تذكر و يادآوري به شما! اصلا تذكر و يادآوري يعني چي؟
سلام عليکم بزرگوارا ، ميشه به مام بگين ؟ تا بفهميم ، ذکر و يادو ميگم
عليکم السلام بزرگوار ، ممنون ، بابت فهميدن را عرض مي کنم
صدق
كدوم فهميدن؟ منكه نفهميدم
كدوم فهميدن؟ منكه نفهميدم - صدق ، بنده با شما نبودم با خانم يزدي بودم که نوشته اند : سلام عليکم بزرگوارا ، ميشه به مام بگين ؟ تا بفهميم ، ذکر و يادو ميگم - مريم يزدي-3
البته الان که به جمع پيوسته ايد ، ضمن عرض سلام مجدد يعني خوش آمد گويي مجدد بله با شما هم هستم ، چراکه فرموده بوديد : كدوم فهميدن؟ منكه نفهميدم - صدق
و با تشکر از پرسش جانم برايتان بگويد بنده فکر مي کنم ذکر مثل همين فکر که ذکر شد در اينجا ، که چشمتان افتاد به آن و در حافظه ي شما ذکر شد نيز .
همچنين بنده و جان که از امر رب است و معرف حضور است و نخستين مذکور در حافظه ي ما که از آن تعبير به من مي شود مثلا وقتي که گفته مي شود : من مي فهمم
اما خانم يزدي که حضور ندارند و ان شاءالله خواهند ديد ، براي فهميدن محفوظ مذکور را ذکر مي کنيم تا به آن فکر کنيم ، اگر نمي دانيم تا بدانيم .
چراکه فکر بعدذکر چشم است وقتي که در اينجا افتاد به آن و ارث برد ، البته براي دانستن نه ندانستن ، وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يرِثُهَا عِبَادِي الصَّالِحُونَ(الأنبياء/105)
البته خوبست که ما پاسخي براي اين پرسش پيدا کنيم : هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يكُنْ شَيئًا مَذْكُورًا ؟ (الإنسان/1) حتي بقول امروزيها اين چيه نانوترين من ذکر شده در حافظه را ، ولي ما آيا يادمان مي آيد کي و چگونه بدنيا آمده ايم ؟! ...
... يا به ما گفته اند که سالروز تولدمان چه روزي است ؟ چندان سخت نيست و براحتي مي توان فهميد که وقتي پا به اين دنيا مي گذاشتيم هنوز سرمان دردنياي ديگر بود !
پس مقصود از تذکر و يادآوري که عرض شد اين نيست ، و آنهم که گفتيم بعنوان مثال بوسيله چشم چيزي به حافظه سپرده مي شود نيز نيست ، چراکه چشم ، گوش ، بيني و زبان و ديگر اولي العزم هرکه اينکار را مي کند و چيزي از طريق اين اعضاي حسي خود در حافظه اش ذکر مي کند
چراکه آن نخستين بار که بعنوان مثال چشم به دنيا گشوديم نيز کم مسئله اي نيست ! بلکه در بازگشت من ، مثلا چشم من ، وقتي سري هم به من مي زنيم و با آن باز ، مثلا دستاورد چشم را در حافظه ذکر مي کنيم ، اين هم مقصود نيست ، هرچند که اين هم بتواند براي ما نافع باشد ، أَوْ يذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرَى(عبس/4) ، ولو اينکه نفهميم چه به حافظه سپرده ايم !
و حتي نخواهيم هم که بفهميم چه به حافظه سپرده ايم ! چرا مهم اينست که : من چيزي بحافظه سپرده ام ! من ذکر کردم ! اين منفعت دارد ، ولي اينهم مقصود نبود !
بله اگر مقصود اين باشد که ديده ام ، شنيده ام که وقتي وارد جايي مي شوند سلام مي دهند ، خب منهم فقط سلام دادم ، بله بقول امام علي عليه السلام : اينهم مسموع و مطبوع دارد ، ولا ينفع المسموع اذا لم يکن المطبوع ، پس اينهم نمي تواند مقصود ما باشد ، چراکه مقصود از جنس اين است : وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ(الذاريات/55) ، وامتنان بنده بابت اين بود .
آنهم بابت سلام عليکم که ذکر شد ، و بر بنده واجب شد که پاسخگويش باشم ، و اين بر شما واجب نشده بود ، چراکه بنده سلام نکرده بودم قبل از شما ، از قبل از شما ذکر نشده بود در اينجا و نخستين بار از شما بود .
خلاصه مطلب اينکه براي بنده اگر هم براي فهم مفهوم سلام نفعي نداشته باشد يادآور اين مفهوم بود که از قبل فهميده شده بود ، حالا فهم مفاهيم يعني چه ؟ بحث جداگانه اي مي طلبد ، که علي الظاهر مسئله ايجاد نکرده در اينجا وگرنه پرسيده مي شد ، پرسيدن هم که عيب نيست ، وقتي نمي دانيم ، وقبل از آن وقتي ذکر نشده باشد در حافظه تا بياد آورده و متذکرش شويم
خب ! حالا نوبت بنده است که از شما بپرسم : اصلا فهم يعني چه ؟ بله مثل فکر و ذکر در اينجا و حافظه ي بنده هم ذکر شده ، ولي بفرماييد : (يعني ) چه ؟ (يعني) نه ها ! چون آنوقت کارمان مي کشد به قبل از (يعني) و از قبل از آنهم که ذکر شده باشد ، والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته . جمعه 30 فروردين 1391 هجري شمسي ، احمدعلي يزدي .
سلام عليکم خواهر بزرگوار سرکار خانم ابرار گرامي ، ممنون از ذکر علاقمندي .
درب کنسرو بازکن برقی
گروه سخن دوست
vertical_align_top